سلامت بانوان

علائم اولیه بارداری را بیشتر بشناسید

علائم اولیه بارداری در همه خانم ها یکسان نیست اما اساس و پایه علائم یکسان است.گاهی تغییراتی در بدن شما رخ میدهد که شما را مشکوک به بارداری میکند.اما آیا این علائم مربوط به بارداری است یا علائم گوارشی است یا نتیجه تغییرات هورمونی است؟ در این مقاله سعی شده است که به این سوال ها پاسخ داده شود و شما را در یافتن پاسخ راهنمایی کنم.

تاخیر در پریود شدن

تاخیر در پریود شدن

میانگین چرخه قاعدگی در زنان ۲۸روز است اما این عدد در سنین مختلف و در افراد مختلف تغییر میکند.بهترین روش برای شناسایی تاخیر در این چرخه بررسی تقویم ماهانه است.با بررسی ماهانه خود میانگین چرخه قاعدگی خود را بدست خواهید آورد.در زنانی که چرخه نامنظمی دارند نمیتوان با توجه به تاخیر در چرخه قاعدگی بارداری را قطعی محسوب کرد اما در افرادی که چرخه دقیق و منظمی دارند میتوان به احتمال بسیار بالا بارداری را تشخیص داد.

خون ریزی و گرفتگی عضلانی

خون ریزی و گرفتگی عضلانی

وقتی که تخمک بر روی دیواره رحم قرار میگیرد ممکن است تا ۱۲روز بعد یک خون ریزی سبک و لکه مانند را تجربه کنید.در بسیاری از موارد گرفتگی عضلانی همراه با خون ریزی است که ناشی از تخمک گذاری است و با سایرگرفتگی های عضلانی متفاوت است.

تخلیه واژن

یکی از علائمی است که اغلب همراه با خونریزی و لکه بینی است و مایعی سفید و شیری رنگ در مراحل اولیه از واژن شما خارج میشود. بدن شما تعداد سلول های موجود در واژن را افزایش می دهد و این افزایش رشد سلولی می تواند منجر به تخلیه شود. نگران نباشید!کاملا بی ضرر است! با این حال، ممکن است خطر ابتلا به عفونت باکتریایی یا قارچی را افزایش یابد. اگر بو،احساس ناراحتی یا سوزش را متوجه شدید، به پزشک متخصص خود مراجعه کنید.

بیماری صبحگاهی

بیماری صبحگاهی

در طی ۳۰ تا ۶۰ روز بعد از تخمک گذاری، به طور متوسط احساس تهوع می کنید، اما بعضی از خانم ها آن را در عرض دو هفته تجربه خواهند کرد!البته ممکن است تنها به صبح محدود نشود و در طول روز با این احساس تهوع دست و پنجه نرم کنید.خبر خوب این است که در سه ماهه دوم بارداری این مشکل رفع خواهد شد.افراد کمی هم وجود دارند که هرگز این مشکل را تجربه نخواهند کرد.

بیشتر بخوانید  بهترین راه های درمان خانگی سرماخوردگی

سینه دردناک و متورم

سینه دردناک و متورم

سینه های شما از دو نوع بافت ساخته شده است: بافت غیر متراکم که شامل بافت چربی پستان است که اکثریت توده سینه شما را تشکیل می دهد. بافت ضخیم که شامل غده های شیر، کانال های شیر و بافت حمایتی است. سینه شما با توجه به نیاز برای تولید شیر تحت تاثیر هورمون ها تغییراتی میکنند که ممکن است باعث رشد سینه،حساسیت در لمس،درد متوسط تا شدید،تیرگی در اطراف نوک سینه و علائمی از این قبیل شود اما این علائم به دلیل سازگاری بدن با شرایط در عرض چند هفته ناپدید میشوند.

خستگی

خستگی

یکی از عوارض جانبی پروژسترون بالا، خواب آلودگی بیش از حد است. با این حال، برخی از علائم شامل فشار خون پایین، قند خون پایین و حتی تولید گلبول قرمز کم است. همه این عوامل می توانند باعث خواب آلودگی و خستگی شما شوند.اما خود را برای این خستگی آماده کنید چون تا فرزند شما بزرگ شود شب و روزهای زیادی خواب آلودگی و خستگی را تجربه خواهیدد کرد!

افزایش ادرار

افزایش ادرار

این یکی از نشانه های رایج در مراحل بعدی بارداری است، هنگامی که کودک به اندازه کافی رشد کند شروع به فشار دادن بر روی رحم میکند. با این حال، بسیاری از زنان در طول روزهای قبل از بارداری نیز افزایش ادرار را تجربه کرده اند،که این به دلیل افزایش خون در بدن است. حجم خون بالا منجر به افزایش فرایند تولید ادرار در کلیه ها می شود که به نوبه خود به مثانه شما منتقل می شود.

سردرد

سردرد

یک عارضه جانبی رایج در بارداری است که به دو عامل بستگی دارد:

افزایش حجم خون

تغییر هورمون ها

بدن شما خون را پیش بینی می کند که پیش از خواسته هایش توسط کودک شما قرار داده شود و افزایش هورمون ها همچنین می تواند منجر به فشار خون بالا، به ویژه در مغز شما شود. سردرد فشار ممکن است به زودی در سه ماهه اول شروع شود، اما در کل حاملگی می تواند ادامه یابد.هرچند این سردردها ممکن است در نتیجه کم خوابی،کاهش قند خون و استرس بوجود بیایند.

بیشتر بخوانید  مقدار مورد نیاز روزانه ویتامین ها و مواد معدنی + جدول

طعم فلز در دهان

کارشناسان معتقدند که سوزش و تلخ شدن غذاها با سطوح بالای استروژن مرتبط است اما اصولا در همان سه ماهه اول از بین میرود.

افزایش دمای بدن

افزایش دمای بدن

هنگامی که شما باردار هستید دمای پایه بدن شما افزایش می یابد و این تنها راه بدن شما برای سازگاری با سطح بالای هورمون ها است. اما به طور قابل توجهی بالاتر نخواهد رفت (مانند آن چه که در اولین روزهای پس از تخمک گذاری است)، اما بیشتر از حد معمول در دوران قاعدگی شما می باشد.

کمر درد

کمر درد بارداری

بسیاری از افراد تصور میکنند که کمر درد در دوران بارداری به علت افزایش وزن است اما این تصور اشتباهی است.در  دوران بارداری بدن هورمونی به نام ریلاکسین ترشح میکند که باعث میشود کمربند لگن خود را برای رشد نوزاد  مقداری آزاد کند اما همین هورمون بر روی سایر مفاصل هم تاثیر میگذارد و با ضعف مفاصل نهایتا منجر به درد های شدید خصوصا در قسمت کمر میشوند.

نوسان خلق

نوسان خلق

به خانم های باردار ایراد نگیرید.به دلیل نواسانات هورمونی رفتارهای متفاوتی نشان میدهند و ممکن است در چند دقیقه همزمان گریه کنند بخندند و سکوت کنند!این تغییرات هورمونی میتوانند منجر به مشکلات گوارشی هم بشوند  که یبوست از شکایت های شایع این دوران است.

احتقان بینی

احتقان بینی

این اثر جانبی بسیار غیر معمول است! افزایش تولید خون و تغییرات در میزان هورمون شما سبب ایجاد غشاهای مخاطی بینی می شود و باعث خشک شدن مخاط می شود. غشاهای مخاطی خشک بیشتر به خونریزی حساس هستند، و می تواند منجر به التهاب بیشتر و احتقان شود. از نشانه های ثانویه بارداری میتوان به بی اختیاری ادرار،افزایش وزن،پف کردن بدن و تورم (ادم)،جوش و لکه پوستی و افزایش فشار خون اشاره کرد.در مقالات بعدی مراقب های قبل،حین و بعد از دوران بارداری را بررسی خواهم کرد. همسران شما باید آموزش ببینند که در دوران بارداری چگونه رفتار کنند و آرامش را برای شما و فرزند تامین کنند.

از همراهی شما بسیار متشکرم.منتظر دریافت سوالات و نظرات شما هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *