بیماریها, تغذیه سالم, سلامت و زیبایی

همه چیز هایی که در مورد ویتامین D باید بدانید

ویتامین D ویتامین محلول در چربی است که جذب کلسیم و فسفر را تنظیم می کند و همچنین عملکرد طبیعی سیستم ایمنی را تسهیل می کند. این ویتامین یک ماده مغذی ضروری برای استخوان های قدرتمند است. ویتامین D دارای دو فرم است: D2 (از غذاهایی که می خورید) و D3  (از قرار گرفتن در معرض آفتاب).وقتی پوست شما در معرض نور خورشید قرار می گیرد، ویتامین D توسط بدن شما تولید می شود. شما همچنین می توانید ویتامین D را از طریق غذاها و مکمل های خاص دریافت کنید.

مزایای ویتامین D

ویتامین D میتواند سیستم ایمنی بدن شما و عملکرد عضلانی را تقویت کند، قلب شما را سالم نگه دارد و به رشد مغز کمک کند. ویتامین D همچنین ممکن است خطر ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS)و افسردگی را کاهش دهد.

ویتامین D باعث افزایش سلامتی استخوان می شود:

Smiley face

بدن شما برای کمک به جذب کلسیم و فسفر در رژیم غذایی به ویتامین D برای تقویت استخوان ها نیاز دارد. کمبود ویتامین D می تواند باعث تضعیف استخوان، کاهش تراکم استخوان و افزایش شانس شکستگی شود. کمبود ویتامین D همچنین می تواند باعث ایجاد نریم استخوان در کودکان شود و نهایتا سبب پوکی استخوان در بزرگسالان می شود. علائم ممکن است شامل ضعف و درد استخوان باشد.

ویتامین D و مولتیپل اسکلروز:

مرد روی ویلچر

به نظر می رسد سطوح بالای ویتامین D در کاهش خطر ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس(MS) موثر باشد. مطالعات اخیر نشان می دهد ویتامین D ممکن است پیشرفت بیماری را کند کند، گرچه ارتباط بین ویتامین و MS مشخص نیست.این بیماری در مناطق بالای استوایی بیشتر است که میتوان نوعی ارتباط بین کمبود این ویتامین در اثرتابش ضعیف خورشید و MS در نظر گرفت. مکمل های حاوی ویتامین D میتوانند برای این بیماران مفید باشند که برای مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید  درمان زخم دهان

ویتامین D و دیابت:

پزشک در حال تست قند خون

دیابت نوع 2 وضعیتی است که بدن نمیتواند از انسولین به درستی استفاده کند و سطح قند خون می تواند بالاتر از حد طبیعی باشد. محققان به دنبال این هستند که آیا ویتامین D میتواند به تنظیم قند خون کمک کند یا خیر. علاوه بر این، ویتامین D به جذب کلسیم کمک می کند و کلسیم به کنترل قند خون کمک می کند. مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به کمبود ویتامین D در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند، اما این ارتباط قطعی نیست. تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا مکمل های ویتامین D می توانند به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کنند، مورد نیاز است.

ویتامین D و کاهش وزن:

پزشک در حالت اندازه گیری دور کمر

چاقی یک عامل خطر برای کاهش سطح ویتامین D است زیرا هرچه وزن بالاتر برود، ویتامین D بیشتری نیاز دارید. مطالعات نشان داده اند که کمبود ویتامین D ممکن است خطر ابتلا به چاقی را افزایش دهد. یک مطالعه کوچک نشان داد که زنان با سطوح پایین ویتامین D ممکن است بیشتر در معرض افزایش وزن باشند زیرا ویتامین D و کلسیم ممکن است بعنوان مهارکننده اشتها عمل کنند.

کمبود ویتامین D و افسردگی:

مرد با دست روی صورت

ممکن است ارتباطی بین کمبود ویتامین D و افسردگی وجود داشته باشد اما مطالعات نتایج متفاوتی را نشان می دهند و تحقیقات بیشتری لازم است. گیرنده های ویتامین D در مغز با افزایش افسردگی ارتباط دارند. خود ویتامین D به تنهایی از افسردگی جلوگیری نمیکند، اما بیمارانی که داروهای ضد افسردگی همراه با ویتامین D مصرف میکنند ممکن است به کاهش علائم افسردگی خود کمک کنند.

نور خورشید و ویتامین D:

نور خورشید در دشت

ساده ترین راه برای درافت این ویتامین قرار گرفتن در معرض خورشید است.هرچه قسمت بیشتری از پوست شما در معرض نور خورشید باشد بدن شما مقدار بیشتری ویتامین تولید میکند. 30دقیقه کافی است.هرچقدر پوست شما تیره تر باشد مقدار بیشتری باید نور دریافت کنید البته این اعداد تقریبی هستند.

بیشتر بخوانید  درمان ریزش مو با استفاده از فوم ماینوکسیدیل

غذاهای حاوی ویتامین D:

منابع ویتامین دی

عموما، قرار گرفتن در معرض نور خورشید بهترین راه برای دریافت ویتامین D بدن شما است. اکثر غذاهایی که حاوی ویتامین D هستند فقط مقدار کمی ویتامین دارند و میزان لازم را به بدن شما نمی رسانند.

غذاهایی با ویتامین D بالا:

ماهی چربی مانند ماهی قزل آلا

جگر گاو

زرده تخم مرغ

شیر

غلات (غنی شده)

نان (غنی شده)

ماست (غنی شده)

آزمایش مقدار ویتامین D:

کیت آزمایش خون ویتامین دی

یک آزمایش خون ساده به نام 25 هیدروکسی ویتامین D میتواند سطح ویتامین D را در خون اندازه گیری کند. سطح ویتامین در نانوگرم در هر میلی لیتر (ng / ml) اندازه گیری می شود. 20 نانوگرم / میلی لیتر تا 50 نانوگرم / میلی لیتر سطح کافی برای استخوان و سلامت کلی است و سطح کمتر از 12 نانوگرم / میلی لیتر نشان دهنده کمبود ویتامین D است.

ویتامین D: عامل در ابتلا به دمانس (زوال عقل) ؟

مرد حالت دست روی سر

هرچه سن بالاتر میرود پوست نازک تر میشود و عملکرد ضعیف تری در تولید ویتامین D خواهد داشت.سطوح پایین این ویتامین در دوران سالمندی با کاهش هوش در ارتباط است و این ویتامین در سنین سالمندی نقش برجسته تری خواهد داشت. از همراهی شما متشکرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *