پوست و مو, سلامت جسم, سلامت و زیبایی

ایا نخل اره ای یا ساوپالمتو می تواند از ریزش مو جلوگیری کند؟

نخل اره‌ای ریزش مو

قبل از اینکه بخواهیم درباره تأثیر عصاره نخل اره‌ای در ریزش مو صحبت کنیم بهتر است با خواص این گیاه دارویی آشنا شوید. گیاه نخل اره‌ای جز گیاهان مهم کشورهای آمریکایی می‌باشد و دارای خواص دارویی بوده که می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها را درمان کند. براساس تحقیقات به دست آمده از کتیبه‌های مایا و آتک‌ها محققان به این نتیجه رسیدند که گیاه نخل اره‌ای دارای سابقه بسیار طولانی در زمینه درمان بیماری می‌باشد. یکی از مهم‌ترین تحقیقات بدست آمده از خواص این ماده می‌توان به تحقیقات سال 2011 اشاره کرد که این تحقیقات در دانشگاه پزشکی اوهایو انجام شد.

تأثیر گیاه نخل اره‌ای بر ریزش مو

طی تحقیقات انجام شده متوجه شدیم که عصاره توت نخل اره‌ای غلظت بالا آنزیم آلفا-5 که خود به تنهایی یکی از عوامل تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون را محدود کرده و همانند داروهای شیمیایی همچون فیناستراید اثر می‌کند.

بگذارید از یک آزمایش برایتان بگوییم.

با آزمایش و تحقیق برروی 100 مرد متوجه شدیم که این گیاه تأثیر بسزایی در ریزش مو دارد. اگر هر فرد در طی روز به مدت 6 ماه 400 ملی گرم از عصاره نخل اره‌ای را میل کند درصد بسیاری از افراد در مدت این 6 ماه تأثیر مثبت آن را برروی روند ریزش مو خود خواهند دید که تا حد زیادی ریزش مو را کاهش می‌دهد. بهتر است بدانید در طی مصرف این گیاه دارویی نباید از هیچ نوع گیاه داروی دیگری استفاده شود زیرا روند درمان را بسیار کند خواهد کرد. گاهی اوقات ممکن است اثر این دارو در بعضی افراد بیشتر طول بکشد اما درمان آن نسبتاً قطعی است.

حال باید بدانید که چگونه می‌بایست از این گیاه استفاده کرده و مدت زمان لازم برای رسیدن به نتیجه مطلوب چقدر است؟

در بعضی از مکمل‌های غذایی از عصاره نخل اره‌ای استفاده شده است که این مکمل‌ها کمک بسزایی در ریزش مو دارند. این مکمل‌ها به صورت ژل و کپسول در بازار قابل عرضه هستند که هریک برای خرید نخل اره‌ای می‌توان به مراکز فروش آن نیز مراجعه کنید. ترکیبات مغذی در این کپسول‌ها محلول در آب نیستند و بهتر است بدانید مصرف چای آن از خواص بسیار کمی برخوردار است و جذب مواد به شکل چای برای دستگاه گوارش انسان به سختی امکان پذیر است.

آیا می‌دانستید که گیاه نخل اره‌ای به صورت استعمال موضوعی خاصیت ندارد؟ بله درست شنیده‌اید. اما در بعضی از لابراتورهای تولید و عرضه مواد ریزش مو بر این باورند که روغن نخل اره‌ای در کاهش ریزش مو بسیار مؤثر و مفید می‌باشد.

ریزش مو مردانه

اگر گیاه نخل اره‌ای را به صورت مکمل به همراه غذا میل شود در طی 2 الی 6 ماه تأثیر چشمگیر آن را مشاهده خواهید کرد.

این نکته را بخاطر بسپارید: هیچگاه هیچ نوع گیاه را بدون مشورت از پزشک متخصص مصرف نکنید. زیرا ساختار بدنی هریک از انسان‌ها متفاوت می‌باشد که ممکن است بعضی از افراد دچار آلرژی و بیماری‌های جدی شوند.

یکی از دلایل ریزش مو آنروژنیک است که اگر فرد دچار به این بیماری در طی روزانه 200 تا 250 میلی گرم از عصاره نخل اره‌ای را مصرف نماید هرچه زودتر روند درمان او به پایان رسیده و ریزش مو کاهش می‌یابد.‌

علل ریزش مو

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که بیشتر افراد جهان دچار آن هستند اما بهتر است بگوییم این مشکل چندان هم بزرگ نیست و با کمی رعایت و استفاده از داروهای درمانی می‌توان آن را درمان کرد. قبل از درمان ریزش مو باید علت آن را دریابیم و بدانیم که علت و ریشه اصلی ریزش مو کجاست؟ که در ادامه کمی اطلاعات درباره علت و روش درمان آن در اختیار شما خواهیم گذاشت پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

حال از کجا بدانم ریزش مو دارم؟ کافیست دست خود را بر موهاتان بکشید اگر بعد از این عمل تعدادی از مو در دستان شما باقی ماند، متاسفانه شما دچار ریزش مو شده‌اید. از دلایل ریزش مو می‌توان به موراد زیر اشاره کرد

  1. هرگونه آسیب جسمانی: منظور از آسیب جسمانی رخداد خطرهایی همچون تصادف، بیماری شدید همچون آنفولانزا و … می‌باشد. هرگونه آسیب جسمانی ‌می‌تواند در روند و رشد موها تأثیر گذار باشد.
  2. اثرات ناشی از بارداری: یکی از رخدادهای زیبا زندگی هر دختر و خانمی مادر شدن است. یکی از عواملی که باعث ریزش مو می‌شود بارداری می‌باشد زیرا در این شرایط تغییرات هورمونی و شوک یکباره به بدن فرد وارد می‌شود. اما به یاد داشته باشید که ممکن است بارداری برای گاهی از بانوان ریزش مو را به همراه نداشته باشد که آن هم به نوع سیستم بدنی هر فرد بستگی دارد.
  3. استفاده بیش از حد ویتامین A: طی تحقیقات انجام شده محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف بیش از حد و غیر طبیعی ویتامین A  می‌تواند از عوامل ریزش مو محسوب شود. به این نکته مهم توجه کنید که هیچگاه مصرف این ویتامین را یکباره قطع نکنید زیرا این عمل به تنهایی مشکلات زیادی را برای فرد به وجود می‌آورد.
  4. عدم پروتئین کافی در بدن: هر فرد با خوردن گوشت و تخم مرغ مقدار قابل توجهی پروئتین دریافت می‌کند حال اگر مصرف این مواد غذایی در بدن کاهش یابد منجر به ریزش مو می‌شود.
  5. تغییرات هورمونی: اگر تعادل در سطح همورمون ها ایجاد نشود، قطعاً به ریزش مو مبتلا خواهید شد. تغییرات هورمونی در بانوان دلایلی مختلفی همچون بارداری، یائسگی و عادت ماهانه دارد. برای رفع ریزش مو در این شرایط بهتر است با پزشک متخصص مشورت کرده تا بتوانید از ریزش مو جلوگیری کنید.
بیشتر بخوانید  بهترین راه های درمان خانگی سرماخوردگی

دیگر مزایا عصاره نخل اره‌ای

در بخش بالا با تأثیر نخل اره‌ای برروی ریزش مو آشنا شدید. اما در ادامه سعی داریم شما را با دیگر مزایا عصاره این گیاه آشنا کنیم.

بهبود ناتوانی جنسی

بعد از ریزش مو یکی اصلی‌ترین خواص گیاه نخل اره ای بهبود ناتوانی جنسی می‌باشد. در حال حاضر مشکل ناتوانی جنسی در سن 40 الی 70 سالگی زیاد شده است که بیماری‌های قلبی و عروقی، قند و دیابت از عوامل ناتوانی جنسی هستند. البته استفاده از غذاهای شیمیایی و فراوری شده هم در ناتوانی جنسی بی تأثیر نیست. تأثیر عصاره نخل اره‌ای طی چند سال پیش جهت درمان ناتوانی جنسی ثابت شده است. هنگامی که فرد از این گیاه استفاده می‌کند، باعث می‌شود اسپرم‌ها تحرک پیدا کنند که این خود یکی از موضوعاتی است که بروی باروری در مردان تأثیر شایانی دارد. درمان اختلال نعوظ هم از دیگر تاثیرات این گیاه با ارزش است که در سال 2011 توسط محققان هلندی تثبیت شده است.

کاهش التهابات

 از آنجایی که نخل اره‌ای دارای آنتی اکسیدان اپی‌کاتچین و متیل گالات بوده، باعث شده تا از آسیبات سلولی جلوگیری کند و مانند محافظی در برابر بیماری‌های مزمن عمل کند.

چندین تحقیق نشان داده است که گیاه نخل اره‌ای از خاصیت ضدالتهابی برخوردار بوده که در درمان بیماری‌های التهابی مؤثر است. همچنین در تحقیقات انجام شده بر روی موش با کاهش تورم و التهابات روبه‌رو شده‌اند.

همچنین در تحقیقات دیگر روی موش‌های که دارای هایپرپلازی خوش خیم پروستات بوده‌اند، به این نتیجه رسیدند که بطور چشمگیری التهابات آن‌ها کاهش یافته و در بهبود شرایط آنتی اکسیدانی تأثیر مثبت گذاشته است. اما تنها آزمایش برروی موش‌ها کافی نیست و می‌بایست آزمایش‌هایی هم برای انسان‌ها طراحی و انجام شود.

پیشگری از سرطان پروستات

درصدی از مردان جهان به علت سرطان پروستات جان خود را از دست می‌دهندو سرطان پرستات یکی از پرخطرترین بیماری‌ها است زیرا با بالا رفتن سن مردان غده‌های پروستات بزرگ می‌شوند که دانشمندان تا به امروز به دنبال روش‌هایی جهت درمان قطعی سرطان پروستات هستند. حال باید بگوییم مصرف مکمل عصاره نخل اره‌ای یکی از راه‌ای پیشگیری از سرطان پروستان در آقایان است. با مهار کردن دی هیدروتستوسترون که موجب تحریک پروتئین تولید سلولی می‌شود، می‌تواند به کاهش غده‌های پروستات کمک بسزایی کند. همچنین علاوه بر پیشگیری از سرطان پروستات از ادار دردناک و ناراحتی‌های ادرای جلوگیری می‌کند.

از بین بردن مشکلات مربوط به کلیه‌ها

هرگاه انسان پا به سن می‌گذارد اندام‌های ادرای او ضعیف‌تر می‌شوند که بی اختیاری در ادرار و بیرون روی زیاد در افراد مسن افزایش می‌یابد. از آنجایی که گیاه نخل اره‌ای از ترکیبات بسیار قوی برخوردار بوده است توانسته با بی اختیاری ادراری در افراد مسن مبارزه کرده و سلامت کلیه‌‌ها را افزایش دهد. همچنین از دیگر خواص عصاره گیاه نخل اره‌ای جلوگیری از مبتلا به سنگ کلیه می‌باشد. متاسفانه بیماری‌های کلیوی در جهان روز به روز در حال افزایش است که افراد زیادی را درگیر کرده است.

زیادکردن توده عضلانی

اگر قصد خرید مکمل نخل اره‌ای را دارید باید بدانید که از بروز‌ترین خواص این گیاه افزایش توده عضلانی است. حال افزایش توده عضلانی یعنی چیه؟ افراد ورزشکار دارای بدن‌های عضله‌ای هستند که جهت بزرگ‌تر شدن و افزایش حجم بدن خود ازعصاره و یا روغن نخل اره‌ای استفاده می‌کنند. طی تحقیقات انجام شده در موسسه لارنس که یک موسسه تحقیقاتی اس، به این نتیجه دست یافتند که استفاده از این گیاه باعث تسریع جذب پروتئین در عضله‌ها می‌شود. و از دیگر تحقیقات توسط ژاپنی‌ها به این نکته اشاره شد که گیاه نخل اره‌ای تأثیر مثبیتی بر روی تستوسترون می‌گذارد.

طریقه استفاده از گیاه نخل اره‌ای

سر تاس مرد
نخل اره‌ای

حال که با مزایای این گیاه آشنا شدید بهتر است که از طریقه مصرف آن هم مطلع شوید. در ابتدا باید بدانید مصرف نخل اره‌ای عوارض و اثرات BPH  را از بین می‌برد که علائم این بیماری عبارتند از: چکه کردن ادرار، بیرون روی زیاد، شب ادرای و …

که علائم این بیماری در مردان بالای 60 سال بسیار زیاد و شایع است. گاها افرادی که دچار این بیماری می‌شوند اعتماد به‌نفس پایینی دارند و دچار افسردگی مزمن می‌شوند که حاصل از این بیماری از دلایل عفونت مثانه و کلیه می‌شود. تأثیر عصاره نخل اره‌ای بر ر..ی بدن انسان  زاد طول نمی‌کشد. مقدار مصرفی این گیاه برای درمان 160 میلی گرم است

بیشتر بخوانید  آپاندیسیت چیست؟

نخل اره‌ای چه عوارضی را به دنبال دارد؟

در مطالب بالا به مزایا و خصوصیات گیاه نخل اره‌ای شاره کردیم حال باید بدانید آیا گیاه نخل اره‌ای عوارضی هم به دنبال دارد یا خیر؟ در جواب این پاسخ باید بگوییم خرید عصاره نخل اره‌ای و استفاده آن خطری به دنبال ندارد و کاملاً بی‌خز است اما گاهی اوقات مصرف آن سرگیجه، حالت تهوع . یبوست را به همراه دارد. به این نکته توجه کنتید که برای مصرف نخل اره‌ای حتماً با پزشک مشورت کنید زیرا مصرف این گیاه برای هر فردی توصیه نمی‌شود و ممکن است اثرات نامطلوبی بر روی سیستم بدنی فرد برجای گذارد. به‌طور مثال خانم‌های باردار و یا بانوانی که شیرده هستند باید به‌طور جدی از مصرف این گیاه خودداری کرده و حتماً قبل از مصرف آن این موضع را با پزشک خود در جریان بگذارند. زیرا امکان دارد که تأثیر زیادی بر روی سطوح هورمونی آن‌ها برجای گذارد.

 اگر فردی روش‌های هورمونی ضد بارداری را دنبال می‌کند باید بگوییم که مصرف گیاه نخل اره‌ای مناسب نیست زیرا سطوح هورمونی را تغییر می‌دهد. از داروهایی که که اگر همزمان با گیاه نخل اره‌ای استفاده شود تداخل پیدا می‌کند می‌توان به وارفارین و کومادین اشاره کرد که منجر به خونریزی شدید می‌شود. پس به یاد داشته باشید اگر شیرده هستید و یا کودکی در راه دارید حتماً این موضوع را با پزشک به اشتراک بگذارید.

نکته‌هایی که باید در خرید نخل اره‌ای به آن توجه کرد

از آنجایی که نخل اره‌ای گیهی کاملاً بی‌خطر بوده و عوارض بسیار کمی دارد مصرف آن توصیه می‌شود اما بدین معنا نیست که مصرف خودسرانمه آن خطری را به دنبال ندارد. برای خرید نخل اره‌ای به این نکته توجه کنید که حتماً از مکان‌های استاندراد مانند عطاری‌های معتبر خریداری کنید. زیرا بعضی از مکان‌های غیر استاندار این گیاه را به صورت غیر بهداشتی عرضه می‌کنند که در این صورت نه تنها مزیتی ندارد بلکه خطراتی هم برای فرد به دنبال خواهد داشت.

تاریخچه نخل اره‌ای در طب سنتی

گیاه نخل اره‌ای به چندین صورت از گیاهان دارویی سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت. در گذشته سرخ پوستان برای مشکلات اداری خود از روغن نخل اره‌ای کمک می‌گرفتند. همچنین این گیاه را به شکل شربت و یا تونیک طبیعی میل می‌کردند.

آیا می‌دانستید گیاه نخل اره‌ای با چه مکانیسمی باعث کم شدن ریزش مو می‌شود؟

همانطور که کمی بالاتر به آن اشاره کردیم تبدیل تستوسترون به دی هیدروسترون می‌تواند ریزش مو را تا حد زیادی افزایش دهد.  آنزیمی که انجام این عمل را بر عهده دارد آلفا 5 ردوکتاز نام دارد. حال باید بدانید هر ماده‌ای که بتواند از تبدیل تستوسترون بکاهد از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

چه مکمل‌هایی از نخل اره‌ای برخوردار هستند؟

از آنجایی که نخل اره‌ای دارای تأثیر زیادی در ریزش مو است بسیاری از داروسازان در مکمل‌های خود از عصاره این گیاه در جهت بهبود ریزش مو افراد استفاده کرده‌اند که در ادامه با  انواع مکمل نخل اره‌ای آشنا خواهید شد:

  • رینفولتیل
  • پروستیکا
  • پروستاکر
  • پروستادین
  • فورس کپ

اقدامات لازم در کنار مصرف مکمل نخل اره‌ای در جهت ریزش مو

  1. سشتشو و استحمام مکرر مو با شامپوهای ملایم و سازگار با موهای خود
  2. از استفاده سشوار، بابلیس، اتوهای صاف کننده مو و روغن‌های داغ جدا خودداری کنید زیرا استفاده از این ابزار‌ها خود دلایلی از ریزش مو محسوب می‌شوند.
  3. از بستن موهای خود به شکل دم اسبی و یا بافت موها که می‌دانید باعث کنده شدن یا آزار موها می‌شود خودداری کنید.
  4. از شانه‌های مخصوص و چوبی استفاده کرده و موهارا با ملایمت شانه کنید.
  5. در هنگام خواب موها را در زیر بدن خود جم نکنید.
  6. هرچند وقت یکبار ملحفه روی بالشت خود را بشویید.

نکته

اگر درکنار عصاره نخل اره‌ای از تخمه کدو استفاده کنید، می‌توان گف روند بهبود ریزش شما بشدت تسریع می‌بیابد.

دوز توصیه شده برای استفاده از عصاره نخل اره‌ای

امروزه نخل اره‌ای به شکل آسانی در اختیار همگان قرار گرفته است که برای خرید آن می‌توان از عطاری و داروخانه‌های معتبر سطح شهر کمک گرفت. عصاره گیاه نخل اره‌ای به صورت ژل، قرص و کپسول در دسترس قابل دسترس می‌باشد که گاها جهت سلامت پروستات یا دیگر گیاهان و موادی همچون دانه کدو تنبل ترکیب می‌شود.

مصرف این گیاه هم به صورت پودر، عصاره مایع و یا پودر چای قابل استفاده است که البته استفاده آن به همراه مکمل تأثیر زیادی به همراه خواهد داشت. بیشتر پزشکان و محققان مناسب‌ترین دوز استفاده از این گیاه را  320 میلی گرم که باید روزانه به 160 میلی گرم تقسیم شود توصیه کرده‌اند. بعضی از پژوهشگران و کارشناسان هم مصرف عصاره این گیاه را به همراه غذا توصیه کرده‌اند.

4 دیدگاه در “ایا نخل اره ای یا ساوپالمتو می تواند از ریزش مو جلوگیری کند؟

  1. بصام گفت:

    سلام ممنون از جوابتون عصاره نخل اره ای از کجا تهیه کنم و اینکه اصل باشد ممنون

    1. ناشناس گفت:

      شرکت گل دارو کپسول پروسکور ساخته که مجموعه ای از نخل اره ای و تخم کدو و زنجبیل میباشدو اکثر داروخانه ها موجود هست.

  2. بصام گفت:

    سلام عصاره نخل اره ای طریقه مصرف خوراکی رو بفرمایید و شامپو رتینولول از کجا
    تهیه کنم ممنون

    1. آلینول گفت:

      درود. دوز توصیه شده روزانه 320 میلی گرم میباشد حدودا. اگر پاسخ خوب نبود مقدار را افزایش دهید. شامپو رینفولتیل هم مدتی است وارد نمیشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *