بیماریها

شایع ترین بیماری قلبی (شریان کرونر)

اصطلاح بیماری قلبی شریان کرونر به مجموعه ای از بیماری ها گفته میشود که سبب انسداد و گرفتگی شریان های کرونری قلب میشوند.شایع ترین بیماری قلبی است که 35% از مرگ و میرهای کره زمین را شامل میشود.در این مقاله سعی بر این بوده که علل زمینه ای این بیماری و همچنین روش های پیشگیری ، کنترل و در نهایت درمان توضیح داده شود.
بیماری های شریان کرونری زمانی رخ میدهد که شریان هایی که ظیفه خون رسانی به قلب را دارند سخت و تنگ میشوند.کلسترول و مواد دیگر که در مجموع پلاک نامیده میشوند در دیواره داخلی این عروق رسوب میکنند و در نتیجه خون رسانی به قلب محدود شده و زمانی که خون رسانی به قلب محدود شود همه اندام ها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.
در نهایت این پلاک ها با ضعیف کردن عضله قلب زمینه مشکلات قلبی ثانویه را ایجاد میکنند و یا حرکت میکنند و با انسداد عروق کرونری منجر به ایست قلبی میشوند.
عوامل خطر این بیماری به دو دسته قابل کنترل و غیر قابل کنترل تقسیم میشوند:

عوامل خطرساز غیرقابل کنترل:

سن

سن

خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد. مردان بالای 45 سال و بالاتر و زنان بالای 55 سال و بالاتر، خطر بیشتری دارند.

جنسيت

جنسيت

اثر برخی از عوامل خطر بیماری های قلبی در زنان متفاوت هستند. به عنوان مثال، استروژن زنان را در برابر بیماری های قلبی محافظت می کند، اما دیابت باعث افزایش بیشتر بیماری های قلبی در زنان نسبت به مردان می شود.در نهایت این اختلاف بعد از سن یائسگی از بین میرود و زنان و مردان تقریبا شانس برابری خواهند داشت.

نژاد

نژاد

بعنوان مثال مردم آسیای شرقی کمتر از مردم آسیای جنوبی به این بیماری مبتلا میشوند.این فاکتور وقتی نقش مهمی خواهد داشت که در برخی از شهرستان ها که بیماری های قلبی شایع است ازدواج های فامیلی و یا قومیتی انجام شوند واین ژن را خالص تر کنند که احتمال انتقال آن به فرزندان و آیندگان بالاتر خواهد رفت.

تاریخچه خانوادگی

تاریخچه خانوادگی

همانند قومیت اگر در خانواده شما افراد درجه یک به بماری های قلبی مبتلا هستند شما در معرض خطر هستید.

اما نا امید نباشید اینها عواملی هستند که غیر قابل کنترل هستند (که البته میتوان ازدواج های فامیلی را کنترل کرد).عوامل زیر که میتوانند کنترل شوند نقش مهمی در ایجاد و پیشرفت بیمار های قلبی دارند پس به دقت توجه کنید.

بیشتر بخوانید  آپاندیسیت چیست؟

عوامل خطر ساز قابل کنترل:

فشار خون خود را کنترل کنید

فشار خون خود را کنترل کنید

سطح کلسترول و تری گلیسرید خود را تحت کنترل نگه دارید

سطح کلسترول و تری گلیسرید خود را تحت کنترل نگه دارید

سطح بالایی از کلسترول می تواند شریان های شما را تنگ کند و خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر و حمله قلبی را افزایش دهد. تغییر در شیوه زندگی و مصرف داروها (در صورت نیاز و با دستور پزشک متخصص) می تواند سطح کلسترول شما را کاهش دهد. تری گلیسرید نوع دیگری از چربی خون است. سطح بالای تری گلیسیرید همچنین ممکن است خطر بیماری عروق کرونر را به ویژه در زنان افزایش دهد.

در یک وزن متناسب بمانید

در یک وزن متناسب بمانید

داشتن اضافه وزن یا داشتن چاقی می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. این به این دلیل است که چاقی با دیگر عوامل خطر بیماری های قلبی، از جمله سطوح بالا کلسترول و تری گلیسیرید، فشار خون بالا و دیابت ارتباط دارد. کنترل وزن شما می تواند این خطرات را کاهش دهد.

غذای سالم بخورید

غذای سالم بخورید

سعی کنید غذاهای دارای چربی اشباع شده، سدیم بالا و قند را محدود کنید. مقدار زیادی میوه تازه، سبزیجات و غلات کامل میل کنید. رژیم DASH (رژیم غذای متوقف کردن فشار خون:در مقالات آینده بررسی خواهد شد)یک مثال از برنامه غذایی است که می تواند به کاهش فشار خون و کلسترول کمک کند، دو عاملی که که می توانند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهند.

ورزش منظم داشته باشید

ورزش منظم داشته باشید

ورزش دارای مزایای زیادی است از جمله تقویت قلب و بهبود گردش خون. همچنین می تواند به شما در حفظ وزن سالم و کاهش کلسترول و فشار خون کمک کند. همه اینها می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهند.همچنین ورزش روزانه خود نوعی تغییر سبک زندگی است که مستقیما روی بیماری های قلبی اثر میگذارد.

سیگار نکشید

سیگار نکشید

سیگار کشیدن فشار خون شما را افزایش می دهد و خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد. اگر سیگار می کشید، ترک آن خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد و بعد از 24ماه خطر ابتلای شما به این بمیاری نسبت به یک فرد غیر سیگاری برابر خواهد شد!برای بهترین روش های ترک با پزشک خود مشورت کنید.همچنین فراموش نکنید که سایر دخانیات اثرات مخرب تری خواهند داشت.

مدیریت استرس

مدیریت استرس

استرس به دلایل مختلفی به بیماری قلبی مرتبط است. استرس می تواند فشار خون شما را افزایش دهد. استرس شدید می تواند یک “ماشه” برای حمله قلبی باشد. همچنین، بعضی از روش های معمول برای مقابله با استرس، مانند پرخوری، نوشیدن زیاد و سیگار کشیدن، برای قلب شما مضر است. راه های کمک به مدیریت استرس شما شامل ورزش، گوش دادن به موسیقی، تمرکز بر اتفاقات آرامبخش و سفر و یا حتی دیدن یک تصویر زیبا است.

بیشتر بخوانید  مقدار مورد نیاز روزانه ویتامین ها و مواد معدنی + جدول

مدیریت دیابت

مدیریت دیابت

دیابت خطر ابتلا به بیماری های قلبی دیابتی را دو برابر می کند. دلیل این است که در طول زمان، قند خون بالای ناشی از دیابت می تواند به رگ های خونی و اعصابی که قلب و عروق خونی شما را کنترل می کند، آسیب برساند. بنابراین، مهم است که برای دیابت آزمایش دهید و اگر آن را داشته باشید، آن را کنترل کنید.

خواب

مرد خوابیده

در صورتی که به اندازه کافی خواب نداشته باشید خطر چاقی،دیابت و فشار خون بالا میرود که این سه مورد خود خطر ابتلا به بیماری های قلب و عروق را افزایش میدهند.در صورتی که در خواب آپنه (ایست تنفس ) دارید با پزشک خود در مورد این مشکل مشورت کنید.بزرگسالان حداقل به 7 الی 9 ساعت خواب در طی شبانه روز نیاز دارند.
درمان: درمان انتخابی را پزشک متخصص تعیین میکند که یا بصورت دارو درمانی است و یا نهایتا آنژیوپلاستی و درمان های جراحی را انتخاب میکند.در درمان های دارویی از مصرف خودسرانه داروهایی همچون آترواستاتین،کلستیرامین،اذتیمیب و کپسول روغن ماهی خودداری کنید؛هرچند که این داروها در جایگاه خود بسیار مفید هستند اما بدون نظر پزشک متخصص به هیچ وجه خودسرانه مصرف نکنید و حتما با پزشک خود مشورت کنید.خواهشمندم که به توصیه های غیر علمی که ممکن است تجربی باشند عمل نکنید.جسم خود را در اختیار افراد غیر متخصص قرار ندهید که ممکن است ضرر های غیر قابل جبرانی برای شما به همراه داشته باشد.گاها شنیده ام که جوشاندن فلان چوب! و یا عصاره گیاهی ترکیبی میتواند عروق شما را باز کند!!!!همراهان گرامی مطمئن باشید که اگر چنین درمان هایی وجود داشت پزشکان زود تر مطلع میشدند پس تا میتوانید از درمان های غیرعلمی همسایگان به دور باشید.

امیدوارم که این مطلب مورد توجه شما همراهان فرهیخته و گرامی قرار گرفته باشد.از اینکه وقت خود را در اختیار بنده قرار دادید صمیمانه سپاسگزارم.منتظر نظرات و سوالات شما خواهم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *