دهان و دندان, سلامت جسم, سلامت و زیبایی

درمان های خانگی دندان درد

به علت هزینه های بالای دندان پزشکی،عدم وجود تعداد کافی درمانگاه های دندان پزشکی شبانه روزی و مراقبت های ضعیف بهداشت دهان و دندان در بسیاری از افراد و همچنین رژیم غذایی نامناسب میتوان دندان درد را یک درد مشکل ساز در نظر گرفت. بسیاری از افراد از این موضوع شکایت دارند که درد دندان زمان نامناسبی سراغ آنها می آید! اما باید بدانید که درد نشانه خوبی در بدن است و از شما اجازه نخواهد گرفت!! در این مقاله سعی شده است که بصورت موقت از طریق درمان های امن خانگی درد شما تا حد ممکن کاهش یابد اما باید توجه داشته باشید که در زودترین زمان ممکن با مراجعه به دندان پزشک خود این مشکل را حل کنید.اصولا نباید اجازه دهید که دندان شما به مرحطه بروز درد برسد و با ویزیت های دوره ای  و مراقبت های اصولی از بروز مشکلات وسیع تر جلوگیری کنید.

درمان های  خانگی دندان درد

دندان درد میتواند ناشی از عفونت لثه و دندان، پوسیدگی و شکستگی قسمتی از دندان و …باشد و تشخیص این امر با دندان پزشک است.مصرف دخانیات یکی از علل اصلی این درد ها و پوسیدگی ها میباشد که یک باور غلط وجود دارد که مصرف دخانیات درد شمارا کاهش میدهد اما شاید این امر روانی باشد و بسیار موقتی اما آسیب های شدیدتری را به دنبال خواهد داشت.خواهشمندم که برای درمان بیماری ها به هیچ وجه خودسرانه عمل نکنید.تحصیل کرده های رشته های علوم پزشکی بسته به رشته خود سالها مطالعه و کارآموزی داشته اند و مطمئن باشید که درمان های غیر علمی شما فقط مشکلات را برای پرسنل درمان بیشترخواهد کرد و امیدوارم که با مراجعه به موقع به مراکز درمانی از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کنید. روش های ارائه شده در این مقاله تا کنون خطراتی را در پی نداشته اند مگر در مواردی که افراد به این موارد حساسیت داشته باشند.اما توجه داشته باشید که این روش ها تاثیر یکسانی برای همه نخواهند داشت و روش های تسکین موقتی درد هستند نه درمان دندان درد شما.

قرار دادن آیس پک (بسته های سرمایی مثل یخ)

قرار دادن آیس پک (بسته های سرمایی مثل یخ)

اگر درد دندان شما ناشی از آسیب و یا تورم لثه ها باشد کیسه یخ عملکرد مناسبی خواهد داست و میتوانید به صورت متناوب هر چند دقیقه یک بار کیسه یخ را در بالای دندان خود قرار دهید و سپس چند دقیقه صبر کنید.توجه داشته باشید که یخ را در داخل دهان خود قرار ندهید بخصوص برای دندان ها انتهایی که خطر آسپیراسیون ریوی (ورود مواد به مجاری تنفسی) را به دنبال خواهد داشت که در صورت بروز چنین مشکلی بدون وارد کردن ضربه و یا وسیله ای به داخل دهان بیمار سریعا به نزدیک ترین اورژانس بیمارستانی مراجعه کنید.کیسه یخ با کاهش جریان خون به محل مورد نظر باعث کاهش گردش خون و در نتیجه کاهش التهاب خواهد شد.

بیشتر بخوانید  نحوه صحیح نشستن در خودرو (آموزش تصویری)

شست شوی دهان با آب نمک

شست شوی دهان با آب نمک

یک قاشق چایی خور نمک را در آب گرم حل کنید و سپس به مدت سی ثانیه در دهان خود بچرخانید.این عمل باعث میشود بقایای مواد غذایی جدا شود و همچنین ممکن است به کاهش التهاب و یا درد گلو کمک کند.این عمل را تقریبا به هر تعداد که لازم دارید تکرار کنید.

Smiley face

مسکن (مصرف بدون مشورت پزشک ممنوع)

قرض مسکن

داروهایی نظیر ایبوپروفن و استامینوفن را میتوانید برای تکسین موقتی درد استفاده کنید.از مصرف آسپرین برای کودکان زیر 16سال خود داری کنید.

نکات مهم دارویی:

ایبوپروفن 200تا 400 میلی‌گرم هر 4 تا 6 ساعت بر حسب نیاز مصرف می‌شود. حداکثر مقدار مصرف روزانه 1200 میلی‌گرم (6 قرص 200 میلی‌گرمی) می‌باشد. برای کودکان زیر 12 سال بر اساس وزن بدن بیمار طبق دستور پزشک مصرف شود.در صورت بارداری و شیردهی و یا حساسیت حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.از مصرف همزمان آسپرین و استامینوفن (مگر با دستور پزشک) خودداری کنید.

مطمئن شوید که به استامینوفن حساسیت ندارید . در صورتی که به بیماری کبدی مبتلا هستید مجاز به مصرف استامینوفن نیستید . همچنین مصرف استامینوفن در دوران بارداری بدون تجویز پزشک ممنوع است . این دارو از طریق شیر مادر در دوران شیردهی به بدن نوزاد منتقل میشود وقبل از مصرف استامینوفن ( به هر شکل مثل قرص استامینوفن یا قطره و … ) با پزشک مشورت نمایید .

مصرف استامینوفن برای کودکان زیر دوسال بدون تجویز پزشک ممنوع است.

داروی استامینوفن دقیقا باید به شکلی که تجویز شده و دقیقا در همان مقدار مصرف شود . از مصرف خودسرانه این دارو بدون تجویز پزشک خودداری نمایید .

قرص های جویدنی استامینوفن را قبل از خوردن ، کامل بجویید. قبل از مصرف قطره استامینوفن ، برچسب دارو و توصیه های پزشک را مطالعه نمایید و مطمئن شوید که در هر وعده ، میزان دقیق دارو مصرف شود.استامینوفن میتواند تاثیراتی بر آزمایش ادرار داشته باشد ( مثل تاثیر بر میزان قند خون ) قبل از انجام آزمایش ادرار از استامینوفن استفاده نکنید و یا با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید  16 درمان طبیعی برای ریزش مو

سیر

سیر در سبد

سیر در طول تاریخ به طور گسترده ای برای اهداف دارویی مورد استفاده قرار گرفته است که به دلیل ترکیباتی به نام آلیسین است که خواص ضد باکتری قوی آن مشخص شده است. حبه تازه سیر ابتدا باید خرد شود و سپس با مقدار کمی نمک مخلوط شود، و مخلوط به دندان آسیب دیده مالیده می شود.

چای نعناع

چای نعناع

یک قاشق چای خوری از برگ نعناع را در لیوان آب گرم قرار دهید و 20 دقیقه صبر کنید.سپس آن را در دهان بچرخانید و یا میل کنید.همچنین میتوانید یک چای کیسه ای (البته طبیعی) را با مقدار کمی آب گرم مرطوب کنید و بر روی محل درد قرار دهید تا درد تسکین پیدا کند.اسانس ها و قرص های نعناع توصیه نمیشوند.

آویشن

آویشن

دارویی بسیار شناخته شده است که یک درمان موثر برای عفونت های قفسه سینه، مانند برونشیت یا سرفه است. خواص ضد عفونی کننده و ضد قارچی دارد. یک قطره عصاره طبیعی آویشن را می توان به یک لیوان آب اضافه کرد سپس دهان را شست شو داد. همچنین میتوانید این قطره را با مقداری آب بر روی تکه ای پنبه گلوله شده بریزید و برروی محل مورد نظر قرار دهید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا

خواص بسیاری دارد اما تاثیر آن بر روی نابودی میکروب هایی که باعث پوسیدگی دندان میشوند ثابت شده است.ژل آن موجود است و میتوانید مقداری از ژل را بر روی محل مورد نظر قرار دهید و به آرامی ماساژ دهید (ترجیحا با دستکش).

امیدوارم که این مقاله مفید واقع شود و توانسته باشم که در تسکین درد شما کمک کننده باشم.راه های دیگر برای تسکین درد دندان میتوانند عواقب خطرناکی داشته باشند اما موارد فوق تا کنون گزارشی از آسیب نداشته اند.قبل از مصرف هر گونه دارو با پزشک خود مشورت کنید و از انجام روش های غیر علمی خودداری کنید.منتظر نظرات و سوالات شما همراهان گرامی خواهم بود.متشکرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *