سلامت جسم, سلامت و زیبایی

نحوه صحیح نشستن در خودرو (آموزش تصویری)

نحوه صحیح نشستن در خودر

مسئله حائز اهمیتی است که کمتر به آن توجه شده است اما اگر آن را جدی نگیرید،اختلالات اسکلتی-عضلانی متعددی به ویژه در ناحیه گردن و کمر و همچنین زانو را به دنبال خواهد داشت.

طبق بررسی های انجام شده صندلی های خودروهای داخلی اغلب طراحی نامناسبی دارند و اغلب افراد از کیفیت ساخت و راحتی آن ناراضی هستندو بعد از مدتی رانندگی دچار کوفتگی و خستگی خواهند شد.قسمتی از این مشکلات ناشی از صندلی و فرمان نامناسب است اما قسمت دیگر ناشی از نحوه نشستن مناسب است که در ادامه به تفکیک بررسی میشوند.

مقایسه خالت درست و غلط نشستن

ارتفاع صندلی

در صورتی که ارتفاع صندلی شما قابل تنظیم است،باید به گونه ای تنظیم شود که حداقل لگن و زانوی شما در یک سطح قرار بگیرد اما باتوجه به اینکه اغلب صندلی ها بعد از مدت دچار فرورفتگی میشوند لگن پایین تر از زانو قرار میگیرد و طولانی مدت به کمر شما آسیب وارد میکند.توجه کنید که ارتفاع صندلی به گونه ای باشد که مجبور نشوید گردن خود را به پایین خم کنید و همچنین به خودرو مسلط باشید.

در صورتی که خودروی شما فاقد تنظیم ارتفاع صندلی میباشد میتوانید از بالشتک های طبی مخصوص استفاده کنید که در برخی مدل ها به گرم کن و ماساژور هم مجهز میباشند.در انتخاب اندازه بالشتک طبی برای نشستن دقت کنید که تمامی سطح لگن شمارا حمایت کند و بیش از حد نرم و یا سفت نباشد.قیمت این بالشتک ها با توجه به مزایای آن بسیار مناسب است و تولیدات داخلی در این زمینه کیفیت قابل قبولی ارائه میکنند.

توجه داشته باشید که سطح پشتی زانوی شما حداقل دو انگشت با انتهای صندلی فاصله داشته باشد.

بالشت در کودی کمر

زاویه زانوها

موقعیت صندلی

صندلی را به گونه ای تنظییم کنید که زانوهای شما حداقل 20الی 30 درجه خم شده باشند.زانوی بیش از حد مستقیم میتواند منجر به درد زانو شود.تنظیم فاصله صندلی به گونه ای باشد که به راحتی به پدال دسترسی داشته باشید نه این که مجبور شوید برای ترمز گرفتن کمر خود را به جلو خم کنید.

بیشتر بخوانید  درمان زخم دهان

موقعیت صندلی

پاشنه پا باید به راحتی در مقابل پدال ها قرار بگیرد و بتواند جابجا شود.با توجه به ترافیک و افزایش استفاده از کلاچ،سعی کنید در هر فرصتی پای چپ را استراحت دهید که حمایت از لگن و کمر را افزایش میدهد؛در نتیجه در این موضوع خودروهای دنده اتوماتیک مزیت دارند.

شیب صندلی

به طور معمول قسمت عقب صندلی دارای عمق و شیب بیشتری از قسمت جلو میباشد که باعث میشود در هنگام ترمز و تصادفات زیاد به سمت جلو حرکت نکنید که خودروهای مدرن با کمربندهای پیش تقویت کنندده بر این مشکل غلبه کرده اند.شیب زیاد قسمت عقبی صندلی باعث افزایش زاویه لگن و فشار بر قسمت تحتانی ستون فقزات خواهد شد که بالشتک های طبی میتوانند این مشکل را حل کنند.

شیب صندلی

زاویه صندلی

زاویه تکیه گاه صندلی بسته به خودرو و اشخاص متفاوت است اما بهترین زاویه پیشنهادی بین 100تا110درجه میباشد که در این زاویه کمترین فشار ممکن بر روی ستون فقرات وارد میشود؛درصورتی که سایر نکات نشستن صحیح را رعایت کنید.

زاویه صندلی

گودی کمر

بسیاری از خودروهای مدرن برای گودی کمر قسمت قابل تنظیمی را در صندلی خودرو تعبیه کرده اند،اما اگر خودروی ما فاقد تنظیم کننده گودی کمر است راه حل چیست؟

ارزان ترین و ساده ترین راه خرید پشتی طبی است که به صورت دستی به صندلی متصل میشوند و باید متناسب با اندازه بدن شما باشد و فقط گودی کمر را پر کند نه بیشتر نه کمتر.اما باتوجه به فشار ستون فقرات به این قسمت،این پشتی ها بعد از مدتی قدرت خود را از دست میدهند و مسطح میشوند و باید به طور متناوب تعویض شوند.ارتفاع این پشتی باید به گونه ای باشد که انتهای آن در بالای لگن شما قرارگیرد.

گودی کمر

حمایت از ستون فقرات و یا قفسه سینه

به طور معمول ارتفاع تکیه گاه صندلی باید با شانه شما هم ارتفاع باشد.اگر بالاتر یا پایین ار است اما احساس راحتی میکنید نیاز به ایجاد تغییرات خاصی نیست.

بیشتر بخوانید  انواع ریزش مو و درمان

صندلی های خودرو ها عموما دارای پشت سری های قابل تنظیم هستند که بسته به نوع خودرو کیفیت های متفاوتی دارند.برای تنظیم پشت سری خودرو در ابتدا باید طبق تصویر قسمت جلویی گوش و خط میانی شانه در یک راستا قرارگیرند و سپس پشت سری به نحوی تنظیم شود که تکیه گاه سر باشد و بالاتر و یا پایین تر از سر شما نباشد و بیشترین قسمت پشت سر شما را حمایت کند.

Smiley face

کمربند ایمنی

نکته حائز اهمیت در بستن کمر بند ایمنی این است که آن را از روی لگن عبور دهید نه شکم.در این صورت در هنگام تصادفات یا ایست های ناگهانی شدید به اندام های داخلی آسیب وارد نخواهد شد که این امر در افراد باردار اهمیت ویژه ای دارد.هرگز کمربند ایمنی را از زیر بازو عبور ندهید و باید از میانه شانه و جناغ عبور کند نه قسمت بیرونی شانه.بستن اشتباه کمربند ایمنی هم میتواند آسیب های جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

کمربند ایمنی

فرمان

فرمان باید به گونه ای تنظیم شود که آرنج زاویه ای در حدود120 درجه داشته باشد و در فرمان های قابل تنظیم این درجه به راحتی قابل تنظیم است اما برای فرمان های ثابت باید با تنظیم صندلی به این زاویه دست پیدا کنید.ترجیحا فرمان را با هر دودست کنترل کنید که نه تنها عملکرد سریع تری خواهید داشت بلکه فشار بر روی یک شانه نخواهد بود و تقسیم خواهد شد.همچنین به گونه ای فرمان تنظیم شود که به صفحه کیلومتر دید کافی را داشته باشیدمگر این که خودروی شما مجهز به هد آپ باشد.

فرمان

در نهایت امید است که این مقاله مفید واقع شده باشد و با رعایت موارد فوق از ابتلا به اختلالات اسکلتی-عضلانی پیش گیری شود و تاثیر آن را در زندگی روزمره خود ببینید و از رانندگی لذت بیش تری ببرید.

با تشکر از صبوری شما همراهان فرهیخته و گرامی

2 دیدگاه در “نحوه صحیح نشستن در خودرو (آموزش تصویری)

  1. ناشناس گفت:

    مهرداد

  2. vidao گفت:

    بی نظیر بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *