تغذیه سالم, سلامت و زیبایی

نگهداری سیب زمینی در یخچال

نگهداری سیب زمینی

سیب زمینی غده ­های نشاسته­ای است که در زیر سطح خاک رشد می­کند. این سبزیجات منابع خوبی از برخی ویتامین­ها و مواد معدنی مهم هستند. طبق اطلاعات بدست آمده،  نصف فنجان سیب زمینی خام خرد شده حاوی 42.8 میلی گرم فسفر ، 319 میلی گرم پتاسیم و 14.8 میلی گرم ویتامین C است.


سیب زمینی فاسد و پوسیده دو خطر عمده برای سلامتی دارد. اولین مورد مسمومیت غذایی ناشی از خوردن سیب زمینی خراب است. مورد دوم این است که جوانه سیب زمینی می­تواند سمی باشد چون جوانه­های سیب زمینی حاوی مقدار زیادی سولانین، یک ماده شیمیایی سمی هستند. همچنین، مسمومیت غذایی زمانی رخ می­دهد که ویروسها از طریق غذا، باکتری یا قارچ آلوده فرد را مسموم می­کند. برخی از علائم مسمومیت غذایی شامل، حالت تهوع، استفراغ،  اسهال، درد شکم، کم آبی بدن و تب است.

نگهداری سیب زمینی یک فرایند ساده است. سیب زمینی خام تازه به راحتی می­تواند حدود 3 تا 5 هفته در انبار نگهداری شود. سیب زمینی بیشتر از بسیاری از میوه­ها و سبزیجات دیگر تازه می­ماند، اما در برخی موارد حتی اگر سیب زمینی به درستی ذخیره نشود، خراب و پوسیده می­شود. با این حال، اگر بدانید که چگونه سیب زمینی را به درستی نگهداری و ذخیره کنید، تا ماه­ها سالم و تازه باقی می­ماند. در این مقاله اطلاعاتی درباره نگهداری سیب زمینی در یخچال ارائه می­دهیم.

وقتی سیب زمینی نپخته در یک مکان تاریک و خنک (گرم‌تر از یخچال اما سردتر از دمای اتاق) نگهداری شود، می­تواند تا دو ماه تازه بماند.  اگر سیب زمینی را به درستی ذخیره کنید، می­توانید با خیال راحت برای مدت طولانی آن را نگهداری و استفاده کنید.

بنابراین، سیب زمینی­ها باید در یک مکان سرد، تاریک و خشک مانند انباری نگهداری شوند. برای جلوگیری از پوسیدگی و جوانه زدن سیب زمینی، باید سیب زمینی خود را در یک جعبه مقوایی، یک سبد یا یک کیسه کاغذی نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید  هر آنچه از لیزر مو باید بدانید (عوارض و مزایا لیزر چه چیز هایی است)

دمای بسیار پایین می­تواند باعث شیرین شدن سیب زمینی ناشی از سرما شود. این امر زمانی اتفاق می­اُفتد که مقداری نشاسته به قند تبدیل می­شود. این قندها هنگام سرخ شدن در دمای بالا باعث ایجاد مواد سرطان زا مانند آکریلامیدها می­شود.

مضرات نگهداری سیب زمینی در یخچال

سیب زمینی خام را در یخچال یا فریزر نگهداری نکنید. در حالی که دمای سرد برای نگهداری سیب زمینی ایده آل است، سرد کردن و انجماد گزینه مناسبی نیست. در این بخش به بررسی مضرات نگهداری سیب زمینی در یخچال می­پردازیم.

  هنگامی که سیب زمینی در معرض دمای انجماد قرار می­گیرد، آب داخل سیب زمینی منبسط می­شود و کریستال­هایی را تشکیل می­دهد که ساختار دیواره سلولی را می­شکند و باعث یخ زدگی و غیرقابل استفاده شدن سیب زمینی می­شود.

تحقیقات صورت گرفته حاکی از این است که نگهداری سیب زمینی در یخچال باعث می­شود که نشانه موجود در سیب زمینی به قند تبدیل شود و وقتی این قندها پخته یا سرخ می­شوند، با آمینواسید آسپاراژین ترکیب می­شوند ماده شیمیایی آکریلامید را تولید می­کنند که ماده­ای مضر است و باعث بروز انواع مختلف سرطان می­شود. طبق گفته انجمن سرطان آمریکا، آکریل آمید یک ماده شیمیایی است که در غذاهای نشاسته­ای یافت می‌شود ، هنگامی که در معرض دمای بالا از طریق سرخ کردن یا پختن قرار می­گیرند. بنابراین نگهداری سیب زمینی در یخچال توصیه نمی­شود. همچنین، این ماده شیمیایی در ساخت کاغذ، رنگ و پلاستیک استفاده می­شود. انجمن سرطان آمریکا توصیه می­کند که سیب زمینی را در یک مکان خشک و در دمای اتاق نگه دارید. همچنین توصیه می­شود از پخت سیب زمینی در دمای بالا خودداری کنید.

نگهداری سیب زمینی پوست کنده

پوست کندن، شستشو و برش سیب زمینی وقتی که عجله دارید، زمان بر است، بنابراین می­توانید آنها را از قبل آماده کنید و در یخچال قرار دهید. سیب زمینی­های پوست کنده را در یک کاسه آب قرار دهید. برای جلوگیری از قهوه‌ای شدن سیب زمینی، مقداری اسید مانند آب لیمو یا سرکه به آن اضافه کنید. نگهداری سیب زمینی پوست کنده در یخچال به مدت24ساعت مناسب است و از این بیشتر نباید سیب زمینی پوست کنده را در یخچال نگهداری کنید. نگهداری سیب زمینی پوست کنده در یخچال زیاد توصیه نمی­شود، تا جایی که ممکن است این کار را انجام ندهید.

بیشتر بخوانید  درمان ریزش مو با استفاده از فوم ماینوکسیدیل

نتیجه گیری

سیب زمینی علاوه براینکه سرشار از پتاسیم است، منبع عالی از کربوهیدرات و فیبر نیز می­باشد. نگهداری سیب زمینی در محیط مناسب می­تواند میزان ماندگاری آنها را افزایش دهد. دانستن بهترین روش­های ذخیره سیب زمینی می­تواند عمر مفید آنها را افزایش داده و ضایعات مواد غذایی را کاهش دهد. سیب زمینی نپخته را در مکانی تاریک و خنک با گردش هوا زیاد نه در یخچال نگهداری کنید.صرف نظر از روش نگهداری، اگر سیب زمینی­های سالم و تازه بخرید، ماندگاری بالاتری دارند، بنابراین سیب زمینی­های بدون پوسیدگی و صاف و بدون لکه را انتخاب و خریداری کنید. راه­های زیادی برای نگهداری سیب زمینی در منزل وجود دارد. در مقایسه با سایر محصولات، سیب زمینی به راحتی ذخیره و نگهداری می­شود و می­تواند با تکنیک­های مناسب نگهداری به مدت چند ماه تازه بماند.


منابع:

https://www.healthline.com/nutrition/how-to-store-potatoes

https://recipes.timesofindia.com/articles/food-facts/why-you-should-never-store-potatoes-in-the-fridge/photostory/66331325.cms

https://northernnester.com/how-to-store-potatoes
https://cookingchew.com/store-potatoes.html

https://www.medicalnewstoday.com/articles/how-long-do-potatoes-last#storage-tips

https://www.thekitchn.com/never-store-potatoes-in-fridge-263779

https://www.wikihow.com/Store-Peeled-Potatoes

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *