پوست و مو, تغذیه سالم, خواص خوراکی ها, سلامت جسم, سلامت و زیبایی

9 خوراکی های مفید برای پوست زیبا وسالم

پوست بعنوان سد اول دفاع غیر اختصاصی نقش بسیار مهمی را در سیستم ایمنی ایفا میکند. اما در نگاه اول پوست عامل موثری در زیبایی است و بسیاری افراد حاضرهستند با صرف هزینه های بسیار بالا به پوست مورد نظر خود دست پیدا کنند و یا با بی توجهی به سلامت پوست آن را در زیر مواد آرایشی پنهان کنند.در این مقاله سعی شده است که مواد غذایی مناسبی که بیشترین تاثیر را در زیبایی و سلامت پوست دارند به اختصار معرفی شوند.توجه داشته باشید که مواد غذایی دیگری هم وجود دارند که تاثیر بسزایی در زیبایی پوست دارند مثل آواکادو اما دسترسی به آن در ایران تقریبا غیر ممکن است.

9 خوراکی های مفید برای پوست زیبا وسالم

درمورد مواد آرایشی و بهداشتی ابهامات فراوانی وجود دارند که در آینده نزدیک به آنها میپردازم اما آنچه که مورد تایید است و نمیتوان آن را تکذیب کرد این است که کرم های صورت را نمیتوان مضر دانست و آن ها را به طور کلی کنار گذاشت.برندهای متنوعی در این زمینه کار میکنند که داروهایی را به شکل کرم روانه بازار میکنند و در بسیاری از بیماری ها کمک کننده هستند و در مواردی تاثیر مستقیمی بر روی سلامت پوست شما دارند.پس این اعتقاد که کرم ها همگی مضر هستند یک جمله غیرعلمی و منسوخ است. منظور از سلامت پوست فقط پوست صورت شما نیست و سراسر بدن شما را شامل میشود.عواملی هم مثل دخانیات،استرس ، ورزش و ژنتیک و …روی سلامت پوست شما موثر میباشد که در آینده بررسی خواهند شد.

ماهی چرب

ماهی چرب

ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا و شاه ماهی، غذاهای بی نظیری برای سلامت پوست هستند. آنها منابع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای حفظ سلامت پوست مهم هستند . اسیدهای چرب امگا 3 برای حفظ ضخامت و قوام پوست ،نرمی و رطوبت پوست لازم است. در واقع، کمبود چربی امگا 3 می تواند باعث خشکی پوست شود.چربی های امگا 3 در ماهی باعث کاهش التهاب می شود که این التهاب می تواند باعث قرمزی و آکنه شود. آنها حتی می توانند حساسیت پوست شما را نسبت به اشعه مضر UV خورشید کاهش دهند.

برخی مطالعات نشان می دهد که مکمل های روغن ماهی ممکن است با شرایط التهابی و خود ایمنی بدن شما مانند پسوریازیس و لوپوس مقابله کنند. ماهی های چرب همچنین منبع غنی ویتامین E هستند، کهیکی از مهمترین آنتی اکسیدان ها برای پوست شماست. دریافت ویتامین E کافی برای محافظت از پوست شما در مقابل آسیب رادیکال های آزاد و همچنین التهاب ضروری است. این نوع غذاهای دریایی نیز منبع پروتئین های با کیفیت بالا هستند که برای حفظ قدرت و یکپارچگی پوست شما ضروری است.در نهایت، ماهی، روی را فراهم می کند – که ماده معدنی حیاتی برای کنترل التهاب، تولید سلول های پوستی جدید و سلامت کلی پوست است. کمبود روی می تواند منجر به التهاب پوست، بروز ضایعات و تاخیر در بهبود زخم شود.

گردو

گردو

گردو دارای ویژگی های فراوانی است که باعث می شود در لیست مواد غذایی عالی برای پوست سالم قرار بگیرد. گردو منبع خوبی از اسید های چرب ضروری است که که بدن شما نمی تواند آن را ایجاد کند.در واقع، گردو از نظر امگا 3 و امگا 6 غنی تر از اکثر آجیل های دیگر است. رژیم غذایی که امگا 6 آن زیاد است، ممکن است باعث شرایط التهابی پوست شما مانند پسوریازیس شود. از سوی دیگر، چربی های امگا 3 باعث کاهش التهاب بدن می شوند.پس تعادل در مصرف بسته به رژیم مهم است. به علاوه، گردو حاوی مواد مغذی دیگری است که باعث میشود پوست شما به درستی عمل می کند و سالم بماند. 28 گرم گردو حاوی 6 درصد از نیاز توصیه شده روزانه روی است که برای برای بهبود زخم و مبارزه با و التهاب ضروری است. گردو همچنین مقدار کمی از آنتی اکسیدان های ویتامین E، ویتامین C و سلنیوم را علاوه بر 4-5 گرم پروتئین در هر 28 گرم فراهم می کند.

بیشتر بخوانید  درمان ریزش مو با استفاده از فوم ماینوکسیدیل

دانه های آفتابگردان

دانه های آفتابگردان

به طور کلی، آجیل و دانه ها منبع خوبی از مواد مغذی تقویت کننده پوست هستند. دانه های آفتابگردان یک نمونه عالی هستند.28 گرم دانه  آفتابگردان 37 درصد نیاز توصیه شده روزانه برای ویتامین E، 32 درصد برای سلنیوم، 10 درصد نیاز توصیه شده روزانه برای روی و 5/4 گرم پروتئین را شامل می شود.

فلفل دلمه ای قرمز و یا زرد

فلفل دلمه ای قرمز و یا زرد

یک فنجان (149 گرم) فلفل دلمه ای قرمز خرد شده حاوی معادل 92٪ نیاز توصیه شده روزانه برای ویتامین A است.آنها همچنین یکی از بهترین منابع ویتامین C برای ایجاد کلاژن پروتئینی ضروری هستند که پوست را قوی نگه می دارد. یک فنجان (149 گرم) فلفل دلمه ای زرد حاوی 317 درصد(سه برابر) از نیاز توصیه شده روزانه برای ویتامین C  است.در یک مطالعه بزرگ در میان زنان بین مصرف ویتامین C و کاهش چین و چروک پوست تاثیر بسزایی مشاهده شد.

کلم بروکلی

کلم بروکلی

کلم بروکلی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مهم برای سلامت پوست را دارا میباشد، از جمله روی، ویتامین A و ویتامین C .همچنین حاوی لوتئین است، کاروتنوئیدی که مانند بتا کاروتن کار می کند. لوتئین پوست شما را از آسیب های اکسیداتی که می تواند پوست شما را خشک و چروکیده کند ،محافظت می کند.  گل کلم بروکلی همچنین یک ترکیب ویژه به نام سولفورفان دارد که دارای مزایای بالقوه و چشمگیری است. که حتی اثرات ضد سرطان آن، از جمله در برخی از انواع سرطان پوست مشاهده شده است.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یک منبع عالی از ویتامین C است و حاوی تمام کاروتنوئید های اصلی، از جمله لیکوپن است. نشان داده شده است که بتاکاروتن، لوتئین و لیکوپن برای محافظت از پوست شما در مقابل آسیب های ناشی از خورشید مفید است. همچنین آنها میتوانند به جلوگیری از چروک شدن کمک کنند. از آنجایی که گوجه فرنگی حاوی تمام کاروتنوئیدهای اصلی است، غذایی عالی برای حفظ پوست سالم هستند.خوردن غذاهای غنی از کاروتنوئید مانند گوجه فرنگی را با یک منبع چربی مانند پنیرطبیعی یا روغن زیتون را در نظر بگیرید. چربی جذب کاروتنوئیدها را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید  مزایای پودر پروتئین چیست؟

سویا

سویا

سویا حاوی ایزوفلاون ها است که دسته ای از ترکیبات گیاهی است که می توانند در بدن شما مقلد استروژن و یا بلاک کننده آن باشد.ایزوفلاون ها ممکن است به چند بخش بدن شما، از جمله پوست شما نفوذ کنند. یک مطالعه کوچک در زنان میانسال ثابت کرد که خوردن ایزوفلاونهای سویا به مدت 8 تا 12 هفته سبب بهبود چروکهای پوست می شود.در زنان یائسه، سویا همچنین ممکن است خشکی پوست را بهبود بخشد و کلاژن را افزایش دهد، که به حفظ صافی و قدرت پوست شما کمک می کند.این ایزوفلاوون نه تنها از سلولهای داخل بدن شما محافظت می کند، بلکه پوست شما را از اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند، که ممکن است به جلوگیری از سرطان پوست  کمک کنند.

شکلات تلخ

شکلات تلخ

مطالعاتی نشان داده اند که مصرف دو الی سه ماهه کاکائو میتواند در حفظ رطوبت پوست و نرم شدن آن موثر واقع شود.در مطالغه ای دیگر مشاهده شد که مقاومت پوست در برابر اشعه های مضر خورشید را تا دوبرابر افزایش میدهد.در مطالعه ای دیگر کاهش چروک های پوست مشاهده شد اما همچنان به مطالعات بیشتری نیاز دارد.دقت کنید که کاکائویی که مصرف میکنید حداقل حاوی 70% کاکائو باشد.فراموش نکنید مصرف بالای شکلات هایی که درصد کمی کاکائو دارند نه تنها موثر نخواهد بود بلکه بر افزایش میزان قند و چربی خون شما موثر خواهد بود.

چای سبز

چای سبز

چای سبز می تواند پوست شما را از آسیب و پیری محافظت کند.ترکیبات قدرتمند موجود در چای سبز، کایتچین ها نامیده می شوند که برای بهبود سلامت پوست به روش های مختلفی کار می کنند.چای سبز مانند بسیاری دیگر از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می تواند به محافظت از پوست شما در مقابل آسیب های خورشید) کمک کنند.

یک مطالعه 12 هفته ای در 60 زن نشان داد که مصرف چای سبز در روز می تواند قرمزی ناشی از تماس با نور خورشید را تا 25٪ کاهش دهد. چای سبز نیز رطوبت، زبری، ضخامت و کشش پوست را را بهبود می بخشد.در حالی که چای سبز انتخاب خوبی برای پوست سالم است، شما ممکن است بخواهید چای خود را با شیر استفاده کنید. شواهدی وجود دارد که شیر می تواند تاثیر آنتی اکسیدان های چای سبز را کاهش دهد.

مواد غذایی که مصرف میکنید تاثیر مستقیمی بر سلامت پوست شما دارند.در انتخاب مواد غذایی دقت کنید.پول برای جان یا جان برای پول؟

انتخاب با شماست.امیدوارم که سلامت را به ثروت ترجیح بدهید زیرا بازگشت سلامتی به حالت اولیه خود هم کاری زمان بر است هم هزینه زیادی را شامل میشود.هرچند که نباید فراموش کرد مواد غذایی که در این مقاله بررسی شدند از لوازم های آرایشی گران تر نیستند.

از این که همراه من بودید سپاس گزارم.منتظر نظرات و سوالات شما خواهم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *