بیماریها, تغذیه سالم, خواص خوراکی ها, دارو ها, سبک زندگی, سلامت بانوان, سلامت جسم, سلامت و زیبایی

بهترین راه های درمان خانگی سرماخوردگی

با توجه به شروع فصل پاییز عموما سرماخوردگی های خفیف تا متوسطی گریبان شما را خواهد گرفت اما هدف ما درمان های خانگی علمی است.با درمان های خانگی هم از ترافیک بیمارستان ها  مراکز درمانی میکاهیدهم اینکه هزینه های درمان کاهش پیدا خواهد کرد و از عوارض جانبی داروها در امان خواهید بود.متاسفانه عموم مردم با شروع اولین علائم سرماخوردگی سریعا داروهایی نظیر پنی سیلین و دگزامتازون را خودسرانه مصرف میکنند که یا از عوارض استفاده بیش از حد این داروها بی خبرهستند و یا اینکه برای سلامت جسم خود ارزشی قائل نیستند.

Smiley face

اما ایراد را نباید بر همکاران پزشک گرفت زیرا حجم بالایی از بیماران قبل از معاینه پزشک، خود داروی مورد نظر خود را تجویز و تحمیل میکنند و پزشک هم از قانع کردن این حجم از بیماران به تنهایی ناتوان است. اصولا اگر داروخانه ها داروها را بدون نسخه ارائه دهند بسیاری از افراد به پزشک مراجعه نمیکنندو این موضوع تاسف بار نشان از آگاهی محدود در حوزه سلامت عمومی دارد.امید است در آینده ای نزدیک این موارد برطرف شوند و شاهد جامعه ای سالم باشیم. تب یکی از علائم شایع است که نشان دهنده مبارزه بدن با میکروب است و نشانه خوبی است اما باید کنترل شود.در کورکان این کنترل اهمیت بیشتری دارد زیرا در صورت عدم کنترل  میتواند منجر به تشنج شود که تا مدت ها کودک شما باید داروهای ضد تشنج را به طور مرتب مصرف کند.

تب سنج دیجیتال

پاشویه کنترل کننده خوبی است اما عموماافراد اشتباه انجام میدهند که خود این پاشویه اشتباه با تحریک هیپوتالاموس میتواند به صورت مقطعی حتی دمای بدن را بالاتر ببرد.برای پاشویه صحیح یک پارچه مرطوب که نه سرد باشد نه گرم را به صورت مقطعی در سه ناحیه زیر گردن،زیر بغل و کشاله ران قرار دهید.در محل هایی غیر از این پاشویه ارزش علمی ندارد.از قرار گرفتن ناگهانی در زیر آب سرد خودداری کنید که با اسپاسم (تنگ شدن) ناگهانی عروق قلب ممکن است در نهایت منجر به سکته قلبی بشود.

کودکانی که تب کرده اند

کودکانی که تب کرده اند را نباید در لباس های ضخیم پیچاند.اجازه بدهید دمای اضافی از سطح بدن خارج شود اما اینکار را ناگهان در محیط سرد انجام ندهید زیرا باعث لرز میشود.پوشیدن یک لباس در محیط خانه بسته به دما میتواند کافی باشد.

بیشتر بخوانید  با مهم‌ترین دلایل ریزش مو در مردان آشنا شوید

دمای طبیعی بدن:

نوزادان و کودکان،به طور متوسط 36.6 تا 37.2 درجه سانتی گراد است.

بزرگسالان ، به طور متوسط 36.1 37.2 درجه سانتی گراد است.

در افراد مسن، درجه حرارت بدن 36.2 درجه سانتی گراد است.

درجه حرارت در نقاط مختلف بدن و همچنین زن و مرد متفاوت است و به طور میانگین از راه دهان بین

33.2 تا38.1 و از راه مقعدی 34.4 تا 37.8 از راه کانال گوش 35.4 تا 37.8 و زیر بغل 35.5 تا 37 درجه است. به طور کلی دمای مقعدی و کانال گوش (پرده سماخ) 0.5 درجه از دهان بیشتر و زیربغل 0.5 درجه از دهان کمتر نشان میدهد. سرفه هم یکی از علائم مقاومت بدن است که باعث خروج آلودگی به صورت ذرات ریز تنفسی و یا خلط میشود.سوپ های حاوی پروتئین و آویشن بسیار مفید واقع شده اند.استفاده از عسل کاملا طبیعی هم در کاهش درد و خشکی سرفه مفید است. در صورتی که سرفه میکنید از غذاهای دارای ادویه (به جز فلفل) و ترشی به شدت دوری کنید.خوردن خوراکی های سرد مثل بستنی التهاب را شدیدتر میکند.گرم نگه داشتن دور گردن با یک شال به صورت مقطعی میتواند مفید واقع شود. در صورتی که دخانیات مصرف میکنید در مدت سرماخوردگی تا حدامکان مصرف را کاهش دهید زیرا دود سیگار و قلیان و … باعث تشدید سرفه خواهند شد.

زن درحال سرفه زدن

گرفتگی بینی هم از علائم آزار دهنده است بخصوص برای افرادی که طق عادت از بینی نفس میکشند.تخلیه به موقع بینی و منظم بسیار کمک کننده است.بسیار مراقب باشید که به شدت بینی خود را تخلیه نکنید زیرا به دلیل تجمع ناگهانی خون در عروق گوش میتواند به گوش شما آسیب بزند و در صورت حساسیت رگ های بینی شما منجر به خون ریزی از بینی شود و در مراحل بعدی برای تخلیه بینی با مشکل مواجه شوید.بهترین روش این است که یکی از حفره های بینی را با یک دست مسدود کنید و به آرامی محتوی بینی خود را تخلیه کنید.

آب ریزش بینی
برای درمان گرفتگی بینی خود این موارد را استفاده کنید:مصرف نوشیدنی گرم-گرفتن دوش آب گرم-استفاده از اسپری سالین-دستگاه بخور (مرتب نظافت شود که خود باعث انتقال عفونت از طریق هوا نشود)
– کمپرس گرم- اسپری های ضد احتقان بینی معمولی مثل اکسی متیازولین (Afrin) و فنیل افرین (Sinex) (با دستور پزشک)-مصرف آنتی هستامین و ضدحساسیت (با دستور پزشک)-استراحت
غرغره: نصف قاشق چایخوری را با یک استکان آب مخلوط کنید و 4بار روزانه غرغره کنید.یک قاشق عسل طبیعی و یک قاشق آبلیموی طبیعی را در یک لیوان آب گرم حل کنید و اجازه دهید به دمای اتاق برسد و سپس مصرف کنید.
غرغره آب نمک

سعی کنید از یک بالش اضافی برای خواب استفاده کنید که باعث میشود بینی شما به سرعت مسدود نشود. ترجیحا از سفرهای پروازی اجتناب کنید.این تغییرات ناگهانی فشار هوا برای مجرای گوش و سیستم تنفسی مفید نیستند.در صورت پرواز میتوانید آدامس بجوید که به تنظیم فشار هوای کانال گوش کمک میکند و حتما قبل ازصعود و  فرود از اسپری سالین استفاده کنید. غذاهای ضد عفونت و مقوی را استفاده کنید:

بیشتر بخوانید  اختلال دو قطبی چیست؟
سوپ سرماخوردگی

موز و برنج (کته) برای تسکین معده و ناراحتی اسهال مفید است. مواد غذایی حاوی ویتامین C مثل فلفل – لیمو- کلم بروکلی و سیب زمینی زغال اخته اسهال را محدود می کند و آسپرین طبیعی است و ممکن است تب را کاهش دهد و به کاهش درد کمک کند. هویج، که حاوی بتا کاروتن مییباشد. فلفل چیلی ممکن است سینوس ها را باز کند و به ریزش موکوس (خلط موجود در بینی) کمک کند. خربزه ممکن است به جلوگیری از چسباندن باکتری ها به سلول های تخلیه کننده مثانه و دستگاه ادراری کمک کند. پیاز در درمان عفونت ها عملکرد ثابت شده و قدرتمندی دارد و تا حد امکان این ماده غذایی را در سبد غذایی خود قرار دهید. چای سیاه (طبیعی) و سبز حاوی کاتچین است که داروی فیتوشیمیایی و آنتی بیوتیک طبیعی است و اثرات ضد اسهال دارد. برای مصرف هرگونه دارویی حتما با پزشک خود مشورت کنید.مصرف طولانی مدت و بیش از حد آنتی بیوتیک باعث مقاومت آنتی بیوتیکی میشود که در سنین بالاتر با دوز بالاتر دارو هم درمان نخواهید شد و با از بین رفتن باکتری های مفید بدن اختلالاتی گریبان شما را خواهد گرفت.

امیدوارم این مقاله مفید واقع شود و در روند بهبودی شما کمک کننده باشد.منتظر نظرات و سوالات شما خواهم بود.متشکرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *