بیماریها, پوست و مو, سلامت جسم, سلامت و زیبایی

انواع ریزش مو و درمان

بدون شک تاثیر مو بر زیبایی غیر قابل انکار است و بسیاری از افراد به موی خود بیشتر از هر قسمتی از بدن توجه میکنند و ریزش مو اعتماد به نفس و روابط آنها را تحت تایر خود قرار میدهد و تمام تلاش خود را میکنند که موهایی زیبا داشته باشند. ریزش مو از جمله مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم میکنند و در نهایت یا ریزش موی خود را قبول میکنند و با چهره جدید خود سازگاری پیدا میکنند؛ یا پس از صرف هزینه های بالا، بر اساس حرف این و آن به نتیجه مطلوب نمیرسند و مشکل خود را قبول میکنند و عده ای هم به کاشت مو و یا اکستنشن مو و… روی می آورند.

علائم و نشانه ها

ریزش مو بسته به علت آن می تواند به روش های مختلفی ظاهر شود.می تواند به طور ناگهانی و یا به تدریج بر روی پوست و یا کل بدن شما تاثیر بگذارد. برخی از انواع ریزش مو موقت هستند و برخی دائمی هستند.

الگوی نازک شدن تدریجی در بالای سر:

این مدل رایج ترین مدل ریزش مو است که در مردها اصولا بر روی خط M از پیشانی آغاز میشود وعقب نشینی میکند اما در زنان معمولا موهای خط پیشانی حفظ میشوند و در خط های میانی یک الگویریزش شروع میشود و از همان نقطه گسترش میابد.البته باید توجه کرد در مناطقی که دمای هوا بسیارگرم و یا شرجی باشد ؛ بودن کلاه و… بر روی سر میتواند ریزش مو را تشدید کند.

ریزش مو مردانه

الگوی ریزش مو نقطه ای:

در این افراد نقاطی به سایز یک سکه دچار طاسی میشوند.اصولا در سر رخ میدهد اما ممکن است ابرو و ریش را درگیر کند.گاهی اوقات قبل از ریزش پوست ناحیه مورد نظر دچار خارش و درد میشود.

الگوی ریزش مو نقطه ای

الگوی ریزش مو ناگهانی:

یک شوک ناگهانی جسمی و یا روحی میتواند این الگو را بوجود آورد. شکایت افراد این استکه با یک شست و شوی آرام موی سر و یا شانه کشیدن عادی حجم بالایی مو از جای خودکنده میشود که خود این موضوع باعث استرس بیشتر فرد میشود.این الگو حجم موی سر را به نحوی کاهش میدهد که پس از مدتی پوست کف سر به راحتی دیده میشود و همه قسمت های سر را در گیر میکند.

بیشتر بخوانید  هر آنچه از لیزر مو باید بدانید (عوارض و مزایا لیزر چه چیز هایی است)
الگوی ریزش مو ناگهانی

الگوی ریزش کامل مو بدن:

برخی شرایط و درمان های پزشکی مانند شیمی درمانی برای سرطان، می توانند باعث از دست رفتن مو در تمام بدن شوند. مدتی پس ازپایان دوره درمان عموما رشد مو از نو آغاز میشود.

الگوی ریزش کامل مو بدن

الگوی پوسته پوسته شدن :

که روی پوست سر گسترش می یابد. این نشانه ای از قارچ سلولی است.ممکن است با موهای شکسته، قرمزی، تورم و گاهی اوقات خارش همراه باشد.

الگوی پوسته پوسته شدن

عوامل خطر

تعدادی از عوامل می توانند خطر ابتلا به ریزش مو را افزایش دهند، از جمله:

سابقه خانوادگی طاسی، در هر یک از خانواده های والدین شما

ژنتیم در ریزش مو

سن

سن ریزش مو

کاهش وزن قابل توجه

کاهش وزن قابل توجه

بعضی شرایط پزشکی مانند دیابت و لوپوس

بعضی شرایط پزشکی مانند دیابت و لوپوس

استرس

استرس

جلوگیری:

جلوگیری از افتادن قطعه ها

علت عمده ریزش موها ژنتیکی است که متاسفانه قابل پیشگیری نیست اما میتواند کنترل شود.انواعی که قابل پیش گیری هستند را بارعایت این نکات میتوانید از ریزش موی خود جلوگیری کنید:از اجرای مدل هایی که موی شما را تحت فشار بیش از حد قرار میدهند خود داری کنید.هر شخصی بسته به ژنتیک خود مدل مویی دارد که تغییر این مدل با فشار بر روی ریشه مو میتواند منجر به ریزش شود.استفاده از فیکساتور های مو و اسپری هایی که مو را چسبناک میکنند به هیچ وجه توصیه نمیشود هرچند که متاسفانه استفاده از این مواد کاملا رایج است و زیبایی را به سلامتی ترجیح میدهند هرچند این زیبایی موقتی است و پس از مدتی برای شما مویی نخواهد ماند که بخواهید آن را با اسپری در جای خود ثابت کنید!هنگام شست شو به آرامی با موی خود برخورد کنید.باور کنید مو برخلاف عضلات بدن با فشار بیشتر قدرتمند تر نخواهد شد!این مورد را در هنگاماستفاده از شانه و برسرعایت کنید و از شانه و برسی استفاده کنید که فاصله دندانه ها زیاد باشد و نوک آن تیز نباشد که به پوست مو آسیب بزند.

استفاده از اتوی مو و سشوار طولانی مدت مواردی از ریزش مو را نشان داده اند که توصیه میشود طولانی مدت موی خود رادر معرض گرمای بالا قرار ندهید که این گرما شامل نورخورشید هم میشود.

اتو مو بانوان

برخی مطالعات بین سیگار کشیدن و ریزش مو شواهدی را نشان داده اند.اگر در حال شیمی درمانی هستیدبا پزشک خود درباره استفادهیک کلاه نازک و خنک مشورت بخواهید زیرا شواهدی از کاهش ریزش مو در این افراد مشاهده شده است.

بیشتر بخوانید  هفت غذای مفید برای تقویت مو

تشخیص علت ریزش موی شما را پزشک متخصص میتواند تشخیص دهد که ممکن استاز شما آزمایش خون و یا نمونه مو گرفته شود و بصورت میکروسکوپی بررسی شود.

درمان:

درمان ریزش مو بسته به نوع الگوی ریزش و علت ریزش متفاوت است.بعنوان مثال فردی که بر اثر استرس ناگهانی دچار ریزش موی نقطه ای میشود قطعا به کاشت مو نیا ندارد و نیازی نیست سریعا درمان دارویی شروع شود.کافی است استرس را از خود دور کنید   و با رعایت تغذیه مناسب و اصلاح سبک زندگی رشد موی شما مجددا آغاز خواهد شد. کاشت مو همیشه درمان نهایی خواهد بود اما به دلیل سهولت و دسترسی آسان به آن و سرعت بالای ظاهر شدن مو در سر شما؛ عمدتا بعنوان راه اولیه استفاده میشود اما توصیه میشود کاشت مو را درمان نهایی در نظر بگیرید.اگر ریزش مو نتیجه درمان بیماری خاصی است باید آن بیماری کاملا درمان شود که میتواند شامل داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی باشد مثل پردنیزون(جزو دسته داروهای کورتیکواستروئید همچون

دگزامتازون ، بتامتازون و هیدروکورتیزون).

ماینوکسیدیل (راژین):یک داروی بدون نسخه است که برای مردان و زنان تایید شده است. آن را به عنوان یک مایع یا فوم ماینوکسیدیل می بینیدکه روزانه بر روی پوست موی سر ماساژ میدهید. دست ها را بعد از ماساژ بشویید. در ابتدا ممکن است موجب ریزش فولیکول های مو شود.موهای جدید ممکن است کوتاه تر و نازک تر از موی قبلی باشند. برای جلوگیری از ریزش مو و شروع دوباره رشد مو، حداقل شش ماه درمانلازم است. برای حفظ مزایا باید از دارو به صورت ممتد استفاده کنید.(استفاده بدون مشورت پزشک متخصص توصیه نمیشود).

عوارض جانبی احتمالی شامل التهاب پوستی، رشد ناخواسته مو در پوست مجاور صورت و دست و  افزایش تعداد ضربان قلب (تاکی کاردی) است.

فیناستراید (پروپشیا):

تجویز این دارو برای مردان تایید شده است. روزانه به صورت قرص مصرف میکنید.بسیاری از مردان کهفیناستراید مصرف می کنند، کاهش ریزش مو را تجربه می کنند و برخی ممکن است رشد موی جدید را تجربه کنند. برای حفظمزایا باید آن را مصرف کنید. فیناستراید ممکن است برای مردان بالای 60 سال موثر نباشد.

اثرات جانبی نادر فیناستراید شامل کاهش میل جنسی و عملکرد جنسی و افزایش خطر

ابتلا به سرطان پروستات است.

قرص فین استراید

مصرف بدون مشورت و تجویز پزشک توصیه نمیشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *